Itinerari formatiu del perfil:
Tècnic auxiliar gestió consum/salut pública | Diputació de Barcelona
Perfil de competències
COMPETÈNCIES ESTRATÈGIQUES DE L'ADMINISTRACIÓ LOCAL
Efectivitat individual
Definició
Capacitat de fer una bona feina, aconseguir els objectius fixats i superar els estàndards establerts, tot preocupant-se per a la millora contínua dels resultats.
La competència implica...
La planificació i organització del treball: objectius, encàrrecs, recursos assignats i criteris de realització.Elements bàsics en l’organització del treball personal: urgència vs importància.
Qualitats personals que afavoreixen el rendiment individual: mètode, proactivitat, decisió, compromís, efectivitat, etc.
Veure els fracassos com una font d’aprenentatge.
Mètodes d’avaluació de la pròpia activitat professional.
La innovació com element de contribució a la millora organitzativa.
Utilització de noves tecnologies com element de millora en l’eficàcia personal.
Sensibilització amb el consum responsable i la millora ambiental.
Accions formatives
Recursos
Orientació de servei a la ciutadania
Definició
Motivació per conèixer, comprendre i satisfer les demandes de la ciutadania (o client intern/extern), actuant de manera proactiva en el seu abordatge.
La competència implica...
Drets i deures de l’empleat públic en la seva relació professional amb la ciutadania.Habilitats i actituds que defineixen una correcta atenció i relació en la prestació de serveis.
La relació d’orientació i assessorament.
Característiques i elements que defineixen un servei públic.
Protecció de dades en la gestió pública.
Tècniques de resolució de conflictes i de distància emocional.
Elements multiculturals en l’atenció a la ciutadania.
Qualitat i avaluació de serveis públics.
Coneixement organitzatiu.
Sistemes d’identificació de necessitats i coneixement de tendències futures.
Models i tècniques de participació ciutadana.
Accions formatives
Recursos
COMPETÈNCIES QUALITATIVES TRANSVERSALS
Aprenentatge permanent
Definició
Fet de dedicar temps i esforç personal a mantenir-se actualitzat professionalment i fer que els altres també ho estiguin contribuint a una millor gestió del coneixement organitzatiu.
La competència implica...
Com aprenen les persones adultes.Elements que afavoreixen l’actualització professional: llegir documentació especialitzada, mantenir contactes amb professionals, participar en nous projectes, etc.
Fonts d'aprenentatge formal i informal.
Aprenentatge 360º.
L’espai de treball com eina d’aprenentatge personal.
Fitxes descriptives dels llocs de treball i els perfils professionals com referència en identificació de necessitats formatives personals.
Diferències fonamentals entre els processos d’informació, formació i el desenvolupament de competències.
Accions formatives
Recursos
Treball en equip
Definició
Fet d'integrar-se, col·laborar i coordinar-se de forma activa en un grup de treball per tal d’assolir els objectius comuns necessaris per a una bona prestació del servei.
La competència implica...
Funcionament bàsic dels grups humans en un entorn de treball.Característiques dels grups i equips de treball. Etapes evolutives dels equips de treball.
Rols als equip de treball. El rol del líder.
Conflictes als equips de treball.
Actituds i habilitats personals que afavoreixen o dificulten el treball en equip. Compartir reptes i objectius.
Noves tecnologies aplicades al treball en equip.
Reunions de treball.
Accions formatives
Recursos
Visió global
Definició
Comprensió de l’entorn de treball (orgànic, cultural, etc.) per poder anticipar-se als efectes que pot tenir la pròpia actuació professional en l’organització, per poder identificar les propostes i les respostes més idònies.
La competència implica...
Coneixement formal de l’organització: estructura, cartera de productes, serveis i equipaments, etc.Coneixement informal de les organitzacions: cultura organitzativa, mecanismes no formals de presa de decisions, possibilitats i amenaces, etc.
Visió sistèmica de les organitzacions.
Coneixement de les tendències presents i futures de la seva àrea sectorial (professional, característiques específiques i demogràfiques dels col·lectius destinataris, etc.).
Recursos
COMPETÈNCIES TÈCNIQUES COMPLEMENTÀRIES
Planificació i gestió de projectes tècnics a l'Administració local
Definició
Definir, planificar, desenvolupar i avaluar projectes o programes d’actuació tècnica que donin resposta a les necessitats de la ciutadania fent un seguiment exhaustiu del seu desenvolupament, tramitant i gestionant la informació i la documentació associada d'acord a les normatives generals i específiques de la gestió pública, coordinant l'actuació de tots els agents que participen i resolent els problemes que es puguin presentar en qualsevol de les fases de realització, tot amb un curós ús dels recursos públics.
La competència implica...
Metodologies i instruments de planificació, gestió i avaluació de projectes.Règim jurídic i procediment administratiu per a la gestió de projectes i programes a l'Administració local.
Redacció dels plecs de prescripcions tècniques per a la contractació de projectes.
Gestió de la documentació i arxiu dels documents associats als projectes i programes.
Tècniques d'obtenció i anàlisi de dades per al desplegament del projecte.
Indicadors de gestió per al seguiment i avaluació de projectes.
Avaluació de programes i projectes.
Tècniques de redacció i comunicació de projectes.
Habilitats en la presentació d’idees i dades.
Propietat intel·lectual.
Coneixement organitzatiu i de l’entorn social i professional del projecte.
Accions formatives
Recursos
Ús d'eines i aplicacions bàsiques en l'àmbit digital
Definició
Utilitzar de manera àgil i eficient les aplicacions bàsiques de tractament de la informació (text, dades, imatges, etc.) i les eines de comunicació en entorns digitals de treball (correu electrònic, dispositius electrònics, etc.), tenint en compte criteris d’identitat digital, de drets i deures en l’ús de dades i imatges, etc.
La competència implica...
Ús del programari d’ofimàtica de tractament de textos, fulls de càlcul, bases de dades, presentacions electròniques, etc. (Opcions de configuració a nivell usuari i ús de les funcionalitats bàsiques de les aplicacions ofimàtiques. Personalització dels l'entorn de treball i creació de macros i plantilles per optimitzar els treballs ofimàtics).Eines generalistes de tractament d’imatge digital (ús d’aplicacions bàsiques d’edició d’imatge, coneixements bàsics d’imatge digital, elaboració d’infografies, etc.)
Eines bàsiques de comunicació en l’entorn virtual (correu electrònic, entorn web, ús de dispositius electrònics, aplicacions genèriques de treball col·laboratiu.
Aplicatius bàsics de consulta i tractament de la informació geogràfica (elaboració de mapes temàtics, consultes i localitzadors, etc).
Eines bàsiques d’elaboració de materials formatius i informatius (formawiki, recursos per videotutorials, etc).
Accions formatives
Recursos
COMPETÈNCIES TÈCNIQUES SECTORIALS CLAU
Promoció de la salut pública i comunitària
Definició
Analitzar, definir, planificar i desplegar el conjunt d’actuacions (d'informació, comunicació i educació sanitàries) que han de permetre als ajuntaments de la província fomentar la salut individual i col·lectiva de la població i l’adopció d’estils de vida saludables, apostant per un model de xarxa amb altres administracions locals i de participació de la ciutadania, avaluant-ne els seus resultats.
La competència implica...
Bases conceptuals i factors personals, familiars i de l'ambient socioeconòmic, cultural i físic, en els programes de la salut pública i comunitària.Marc legal en salut pública: europeu-nacional-autonòmic-local.
Models d’acció comunitària.
Programes de salut alimentària.
Programes de prevenció i promoció de la salut.
Programes de prevenció de les drogodependències (tabac, alcohol i altres substàncies estupefaents).
Programes de prevenció per trams de població: infants i joves, adults, tercera edat, etc.
Xarxa de serveis i equipaments públics.
Les desigualtats en salut dels diferents grups de població.
Pla de Salut local.
Sistemes d’informació sobre dades estadístiques als municipis per estudis de salut.
Vies de coordinació i col·laboració amb altres ens (INE, IDESCAT, Transit, etc.)
Indicadors i models d’avaluació en matèria de salut pública.
Coneixement de referències i experiències reeixides municipals en matèria de salut pública.
Defensa de les persones consumidores
Definició
Identificar, analitzar, definir, planificar i desplegar el conjunt d’actuacions que han de permetre als Serveis Públics de Consum d’àmbit local impulsar i desenvolupar polítiques i programes d’informació, orientació i assessorament per a les persones consumidores; així com la tramitació de queixes, reclamacions i denúncies en l’àmbit de consum i la promoció d’hàbits de consum responsable en la societat, avaluant-ne els resultats i fent-ne propostes de millora.
La competència implica...
Les bases teòriques del consum: psicològiques i sociològiques. El marc legal: europeu, nacional, autonòmic. Drets i deures de les persones consumidores i usuàries. Les competències dels diferents nivells d’administració. Els Serveis Públics de Consum dels ens locals: atenció als usuaris del Servei Públic de Consum (recepció, informació, orientació i assessorament), sobre els seus drets i deures i com exercir-los. Tramitació de les queixes, reclamacions i denúncies de les persones consumidores. Educació i formació en consum de les persones consumidores, particularment els col·lectius especialment protegits, sigui per mitjà d’actuacions directes sigui a través dels mitjans de comunicació de titularitat pública. Difusió i col·laboració amb les organitzacions de persones consumidores. La xarxa de serveis de consum i dels sistemes alternatius de resolució de conflictes (mediació i arbitratge). El procediment sancionador de consum. Derivació d’expedients cap a la mediació o cap a l’arbitratge de consum.Inspecció en consum
Definició
Analitzar, definir, planificar i desplegar el conjunt d'actuacions necessàries per garantir que les empreses i els establiments que produeixen, distribueixen béns o serveis compleixin els deures, les prohibicions i les limitacions que estableix la normativa dels diversos sectors d’activitat econòmica, l’incompliment de la qual pot lesionar els interessos generals de la persona consumidora protegits per les lleis.
La competència implica...
El marc legal: europeu, nacional, autonòmic, local en matèria d’inspecció de consum. Les competències dels diferents nivells d’administració. Els Serveis Públics de Consum dels ens locals. Els procediments administratius sancionadors en matèria de consum. Planificació i protocols en la inspecció de consum. Inspecció de consum d’establiments públics i privats. Indicadors i models d’avaluació en matèria d’inspecció de consum. Investigació d’irregularitats normatives en matèria de consum per tal de comprovar el seu abast, les causes i les responsabilitats dels presumptes autors. Campanyes d’inspecció de control del mercat per l’incompliment de la normativa de protecció dels drets de les persones consumidores i usuàries en els establiments del municipi. Aixecament d’actes d’inspecció, fent constar els fets que poden considerar-se constitutius d’infraccions o les mesures cautelars preses. Les preses de mostres dels productes o mercaderies de les empreses subministradores de béns i serveis. Adopció de mesures cautelars. Elaboració d’informes relatius a l’adequació normativa dels diferents sectors. Campanyes i actuacions informatives i de sensibilització adreçades al sector empresarial (informació als empresaris sobre el compliment de la normativa que els pugui afectar, advertiment als inspeccionats de les irregularitats observades i requeriment de les modificacions necessàries en els terminis adequats). Referències i experiències reeixides municipals en matèria d’inspecció de consum.Mediació de consum
Definició
Ajudar a les parts a arribar per si mateixes a una solució extrajudicial satisfactòria d’un conflicte derivat d’una relació de consum, mitjançant el procediment regulat en el Decret 98/2014, de 8 de juliol , sobre el procediment de mediació en les relacions de consum, tot proporcionant instruments i recursos per a que la ciutadania desenvolupi les seves capacitats en la gestió de conflictes amb altres.
La competència implica...
El marc legal: europeu, nacional i autonòmic en l’àmbit de consum. Les competències dels diferents nivells d’administració en matèria de consum. Drets i deures de les persones consumidores i usuàries. La xarxa de serveis de consum. Recepció i tramitació dels expedients de mediació als Serveis Públics de Consum dels ens locals. Sistemes alternatius de resolució de conflictes en consum (mediació i arbitratge). Redacció d’actes d’acord o desistiment. Protocols de treball en mediació. La naturalesa i tipus dels conflictes en les relacions de consum. El procés de mediació: preparació, desenvolupament i acords. Variables que intervenen en els processos de mediació. Habilitats i tècniques per a la mediació de conflictes de consum. Estratègies per a la gestió de la mediació en les relacions de consum i gestió de conflictes derivats (definició dels objectius mínims i màxims per a la mediació, etc. Campanyes i actuacions d’informació i sensibilització a les persones consumidores sobre els seus drets i deures i les formes d’exercir-los. Experiències reeixides en mediació en consum.Sanitat ambiental
Definició
Analitzar, definir, planificar, avaluar i gestionar els riscos ambientals amb programes de control i normes de prevenció de les instal·lacions, amb l’objectiu de fomentar i protegir la salut de les persones en matèria de sanitat ambiental.
La competència implica...
Marc competencial de les administracions públiques en matèria de sanitat ambiental.Normativa europea, nacional, autonòmica en matèria de sanitat ambiental.
Planificació i protocols en la inspecció sanitària.
Control sanitari d’edificis i llocs d’habitatge i convivència humana.
Gestió del risc sanitari als establiments de tatuatge, pírcing i micropigmentació: protocols d’actuació, mesures cautelars, etc.
Vigilància i control de les condicions higièniques i sanitàries de les piscines d’ús públic.
Inspecció sanitària d'animals (domèstics, aus, etc.).
Inspecció sanitària d'establiments públics.
Actuacions per a la salut ambiental (control de plagues, platges, salubritat d’edificis, abocadors, soroll, contaminació atmosfèrica, etc.).
Avaluacions dels camps electromagnètics (línies elèctriques, antenes de telefonia mòbil, etc.).
Indicadors i models d’avaluació en matèria de sanitat ambiental.
Disseny, planificació, desenvolupament i avaluació d’intervencions educatives adreçades al foment de la salut de les persones en aquest àmbits (exposicions, tallers, contes...).
Actuacions d'informació i divulgació per al foment la salut individual i col·lectiva de la població en matèria de sanitat ambiental.
Referències i experiències reeixides municipals dels diferents àmbits de la Sanitat Ambiental.