Itinerari formatiu del perfil:
Tècnic gestió cultura | Diputació de Barcelona
Perfil de competències
COMPETÈNCIES ESTRATÈGIQUES DE L'ADMINISTRACIÓ LOCAL
Efectivitat individual
Definició
Capacitat de fer una bona feina, aconseguir els objectius fixats i superar els estàndards establerts, tot preocupant-se per a la millora contínua dels resultats.
La competència implica...
La planificació i organització del treball: objectius, encàrrecs, recursos assignats i criteris de realització.Elements bàsics en l’organització del treball personal: urgència vs importància.
Qualitats personals que afavoreixen el rendiment individual: mètode, proactivitat, decisió, compromís, efectivitat, etc.
Veure els fracassos com una font d’aprenentatge.
Mètodes d’avaluació de la pròpia activitat professional.
La innovació com element de contribució a la millora organitzativa.
Utilització de noves tecnologies com element de millora en l’eficàcia personal.
Sensibilització amb el consum responsable i la millora ambiental.
Accions formatives
Recursos
Orientació de servei a la ciutadania
Definició
Motivació per conèixer, comprendre i satisfer les demandes de la ciutadania (o client intern/extern), actuant de manera proactiva en el seu abordatge.
La competència implica...
Drets i deures de l’empleat públic en la seva relació professional amb la ciutadania.Habilitats i actituds que defineixen una correcta atenció i relació en la prestació de serveis.
La relació d’orientació i assessorament.
Característiques i elements que defineixen un servei públic.
Protecció de dades en la gestió pública.
Tècniques de resolució de conflictes i de distància emocional.
Elements multiculturals en l’atenció a la ciutadania.
Qualitat i avaluació de serveis públics.
Coneixement organitzatiu.
Sistemes d’identificació de necessitats i coneixement de tendències futures.
Models i tècniques de participació ciutadana.
Accions formatives
Recursos
COMPETÈNCIES QUALITATIVES TRANSVERSALS
Treball en equip
Definició
Fet d'integrar-se, col·laborar i coordinar-se de forma activa en un grup de treball per tal d’assolir els objectius comuns necessaris per a una bona prestació del servei.
La competència implica...
Funcionament bàsic dels grups humans en un entorn de treball.Característiques dels grups i equips de treball. Etapes evolutives dels equips de treball.
Rols als equip de treball. El rol del líder.
Conflictes als equips de treball.
Actituds i habilitats personals que afavoreixen o dificulten el treball en equip. Compartir reptes i objectius.
Noves tecnologies aplicades al treball en equip.
Reunions de treball.
Accions formatives
Recursos
Visió global
Definició
Comprensió de l’entorn de treball (orgànic, cultural, etc.) per poder anticipar-se als efectes que pot tenir la pròpia actuació professional en l’organització, per poder identificar les propostes i les respostes més idònies.
La competència implica...
Coneixement formal de l’organització: estructura, cartera de productes, serveis i equipaments, etc.Coneixement informal de les organitzacions: cultura organitzativa, mecanismes no formals de presa de decisions, possibilitats i amenaces, etc.
Visió sistèmica de les organitzacions.
Coneixement de les tendències presents i futures de la seva àrea sectorial (professional, característiques específiques i demogràfiques dels col·lectius destinataris, etc.).
Accions formatives
Recursos
Aprenentatge permanent
Definició
Fet de dedicar temps i esforç personal a mantenir-se actualitzat professionalment i fer que els altres també ho estiguin contribuint a una millor gestió del coneixement organitzatiu.
La competència implica...
Com aprenen les persones adultes.Elements que afavoreixen l’actualització professional: llegir documentació especialitzada, mantenir contactes amb professionals, participar en nous projectes, etc.
Fonts d'aprenentatge formal i informal.
Aprenentatge 360º.
L’espai de treball com eina d’aprenentatge personal.
Fitxes descriptives dels llocs de treball i els perfils professionals com referència en identificació de necessitats formatives personals.
Diferències fonamentals entre els processos d’informació, formació i el desenvolupament de competències.
Accions formatives
Recursos
Influència i persuasió
Definició
Resultat de causar un determinat impacte, convèncer i influir en els altres, per tal de guanyar opinions, decisions i actuacions necessàries per assolir els objectius de treball assignats, actuant sempre amb respecte pels principis ètics i els valors de la professió i de la funció pública.
La competència implica...
Influència i persuasió: concepte i factors diferencials.Comprendre el comportament humà: calcular anticipadament l’impacte de les paraules i les accions d’un mateix. Dominar els elements comunicatius, verbals i no verbals, que es produeixen en una situació comunicativa i relacional.
Actituds que afavoreixen la persuasió i la influència: flexibilitat i adaptabilitat, energia i tenacitat.
Elements clau en la persuasió directa: dades, argumentacions i exposicions. Presentació de la informació, eines de visualització i infografies.
Estratègia persuasiva.
Autocontrol emocional i capacitat empàtica.
Tècniques de negociació. Tècniques de presentacions orals. Parlar en públic. Oratòria.
La xarxa professional de contactes com element d’influència.
Accions formatives
Recursos
Presa de decisions
Definició
Tria entre diferents alternatives, aquelles que són més viables, basant-se en una anàlisi dels possibles efectes i riscos i de les possibilitats d'implementació.
La competència implica...
Qualitats personals en la presa de decisions professionals: capacitat analítica, objectivitat, seguretat tècnica i professional, etc.Elements emocionals implicats en la presa de decisions.
Models i tècniques bàsiques de presa de decisions.
Tècniques de presa de decisions grupals.
Processos creatius i la presa de decisions.
Presa de decisions estratègiques: la incertesa i el risc.
Accions formatives
Recursos
COMPETÈNCIES TÈCNIQUES COMPLEMENTÀRIES
Planificació i gestió de projectes tècnics a l'Administració local
Definició
Definir, planificar, desenvolupar i avaluar projectes o programes d’actuació tècnica que donin resposta a les necessitats de la ciutadania fent un seguiment exhaustiu del seu desenvolupament, tramitant i gestionant la informació i la documentació associada d'acord a les normatives generals i específiques de la gestió pública, coordinant l'actuació de tots els agents que participen i resolent els problemes que es puguin presentar en qualsevol de les fases de realització, tot amb un curós ús dels recursos públics.
La competència implica...
Metodologies i instruments de planificació, gestió i avaluació de projectes.Règim jurídic i procediment administratiu per a la gestió de projectes i programes a l'Administració local.
Redacció dels plecs de prescripcions tècniques per a la contractació de projectes.
Gestió de la documentació i arxiu dels documents associats als projectes i programes.
Tècniques d'obtenció i anàlisi de dades per al desplegament del projecte.
Indicadors de gestió per al seguiment i avaluació de projectes.
Avaluació de programes i projectes.
Tècniques de redacció i comunicació de projectes.
Habilitats en la presentació d’idees i dades.
Propietat intel·lectual.
Coneixement organitzatiu i de l’entorn social i professional del projecte.
Accions formatives
Recursos
Ús d'eines i aplicacions bàsiques en l'àmbit digital
Definició
Utilitzar de manera àgil i eficient les aplicacions bàsiques de tractament de la informació (text, dades, imatges, etc.) i les eines de comunicació en entorns digitals de treball (correu electrònic, dispositius electrònics, etc.), tenint en compte criteris d’identitat digital, de drets i deures en l’ús de dades i imatges, etc.
La competència implica...
Ús del programari d’ofimàtica de tractament de textos, fulls de càlcul, bases de dades, presentacions electròniques, etc. (Opcions de configuració a nivell usuari i ús de les funcionalitats bàsiques de les aplicacions ofimàtiques. Personalització dels l'entorn de treball i creació de macros i plantilles per optimitzar els treballs ofimàtics).Eines generalistes de tractament d’imatge digital (ús d’aplicacions bàsiques d’edició d’imatge, coneixements bàsics d’imatge digital, elaboració d’infografies, etc.)
Eines bàsiques de comunicació en l’entorn virtual (correu electrònic, entorn web, ús de dispositius electrònics, aplicacions genèriques de treball col·laboratiu.
Aplicatius bàsics de consulta i tractament de la informació geogràfica (elaboració de mapes temàtics, consultes i localitzadors, etc).
Eines bàsiques d’elaboració de materials formatius i informatius (formawiki, recursos per videotutorials, etc).
Accions formatives
Recursos
COMPETÈNCIES TÈCNIQUES SECTORIALS CLAU
Gestió cultural local
Definició
Analitzar, planificar i definir el conjunt d’actuacions que han de donar resposta a les necessitats reals de dinamització i de serveis culturals i el patrimoni cultural d’una determinada població, d’acord amb les seves característiques diferencials (demogràfiques, recursos, etc.), vinculant als agents del territori (entitats, institucions i administracions) i avaluant-ne els seus resultats.
La competència implica...
Planificació estratègica en cultura i equipaments culturals.Coneixement de les diferents tipologies d’equipaments culturals: funcions, programacions, planificacions, avaluació, etc.
Legislació específica vigent en l’àmbit de la cultura i del patrimoni.
Elaboració del mapa de procediments administratius i tècnics en l’àmbit de la cultura.
Establiment del sistema d’indicadors d’anàlisi de la dinamització cultural.
Intervenció pública en l’ordenació de les activitats culturals.
Diferents models de col·laboració públic-privat per a la dinamització cultural.
Estudis econòmics i sociodemogràfics en l’àmbit de la cultura.
Patrimoni cultural i natural del municipi.
Patrimoni immoble d’interès historicoartístic local.
Característiques generals dels projectes de dinamització cultural.
Tècniques de comunicació i màrqueting cultural.
Tècniques de dinamització cultural.
Tècniques d’anàlisi de l’oferta i la demanada cultural.
Accions de promoció, dinamització i animació sociocultural.
Coneixement de referències i experiències reeixides en l’àmbit de la dinamització cultural.
Coneixements de les tradicions i del cicle festiu del municipi i de l’entorn.
Coneixement i relació amb els agents culturals.
Accions formatives
Gestió dels arxius municipals
Definició
Dissenyar i planificar la gestió de l'Arxiu municipal per assegurar la conservació, el manteniment, l'accés i la difusió de la documentació generada per l'ajuntament, d'acord amb la legalitat i les directrius que s'estableixin, i per tal de preservar la identitat i el patrimoni documental de la corporació.
La competència implica...
Legislació, règim jurídic i normativa sobre l’accés a la documentació de l’Arxiu municipal.Abast i contingut de la llei de transparència en relació amb els documents municipals.
Gestió documental i sistemes arxivístics, elaboració de quadres de classificació i sèries documentals, gestió de documents electrònics, conservació i eliminació de documents, gestió de documentació audiovisual, desenvolupament de fons i col·leccions documentals i sistema informàtic de registre d'entrades i sortides i transferència documental.
Elaboració de criteris generals sobre la conservació, manteniment i accés adequat a la documentació de l’Arxiu municipal.
Eines informatitzades per a la gestió de documentació de l'arxiu: classificació, descripció, cerques, préstec, transferències, gestió d’expedients i descriptors.
Avaluació dels documents. El valor dels documents. Eliminació, tria i conservació.
Gestió de l'equipament de l'arxiu municipal.
Gestió dels equipaments culturals
Definició
Impulsar, definir, planificar i desenvolupar el conjunt d’accions necessàries per garantir un funcionament òptim i una prestació integral de les activitats, programes i serveis d’un centre o equipament escènic i cultural, a partir de la definició de les línies organitzatives i de la coordinació i la utilització dels recursos disponibles.
La competència implica...
Organització i funcionament dels centres o equipaments escènics i/o culturals (horaris i calendaris, localització dels espais i recursos del centre i/o equipament).Legislació i normativa específica que regula els òrgans i el govern de l’equipament, per tal de garantir la correcció en la seva estructura i funcionament (requeriments dels espais, equipaments i personal del centre; control dels circuits establerts o normatius; compliment d’horaris i del centre etc.).
Foment i dinamització d’activitats i productes culturals.
Eines de control i seguiment de la programació cultural de l’equipament.
Creació i explotació del sistema d’indicadors qualitatius i quantitatius de gestió del centre.
Relacions amb la xarxa de centres o equipaments afins.
Programació d’arts visuals.
Programació d’arts en viu
Col·laboració, coproducció o producció d’espectacles.
Programació d’oci formatiu.
Activitats de promoció, fidelització i formació de públics.
Gestió dels museus locals
Definició
Definir les línies directrius i planificar la gestió del museu local per assegurar la documentació, la conservació, l’estudi, l’exposició i la difusió dels fons patrimonials materials i immaterials dipositats al museu.
La competència implica...
Models de gestió cultural i museística: escala internacional-nacional-local.El pla director del museu.
Tècniques i eines de gestió cultural.
Els actors públics i privats.
Aspectes jurídics de museus, fundacions i empreses culturals.
Models i processos de gestió pública aplicats a la gestió de museus.
La documentació de col·leccions.
Els projectes de conservació i restauració en els museus.
Tècniques d’exposició i de difusió de la col·lecció museística i del patrimoni cultural.
Projecte d’exposició.
Estudis de perspectiva en la gestió museística: perspectiva d’usuaris, financera, de processos interns i d'aprenentatge i desenvolupament.
El quadre de comandament integral de la gestió museística.
Activitats de muntatge i desmuntatge escènic i de servei de funció
Definició
Muntar i desmuntar equips escenotècnics segons l’especialitat (luminotècnia, maquinària escènica so entre d’altres) i tenir cura del seu correcte ús i funcionament durant la funció atenent als condicionants artístics, tècnics i de seguretat del públic i treballadors.
La competència implica...
Arquitectura dels diferents equips e instal·lacions segons especialitat (luminotècnia espectacular, so per a l’espectacle en viu, maquinària escènica, audiovisuals entre d’altres).Operació dels equips durant la representació (control de la il·luminació, el so , el moviment dels elements escènics, entre d’altres).
Redacció i interpretació de documentacions tècniques (quadern de funció, fitxes tècniques d’espectacles, fitxa tècnica del local de representació...).
Dibuix i interpretació de plànols d’implantacions d’espectacles.
Bases teòriques i tècniques: electricitat, tècniques de so, suspensió de càrregues entre d’altres.
Tipologies d’espais escènics.
Processos de producció i creació d’espectacles.
Arts escèniques: gèneres, dramatúrgia.
Normativa bàsica en relació a la seguretat del públic en espectacles i esdeveniments. Plans d’emergència i evacuació.
Prevenció de riscos específics de les activitats tècniques a l’escenari.
Gestió documental i arxiu
Definició
Analitzar els aspectes formals i de contingut de material documental en formats diversos, així com elaborar i utilitzar diferents tècniques i instruments per localitzar i recuperar la informació.
La competència implica...
Implementació del sistema de gestió documental i arxiu en els diferents àmbits funcionals de l’ajuntament, manteniment del sistema i resolució dels problemes derivats del seu funcionament.Gestió dels dipòsits de l’arxiu.
Administració i manteniment de les aplicacions informàtiques que possibiliten el tractament i l’accés a la documentació que s'hi conserva.
Classificació i arxivament dels documents i dels expedients en els arxius de gestió i execució dels procediments i les operacions de tractament documental (transferències, descripció, tria, eliminació i conservació) i d’explotació i difusió dels documents i els expedients semiactius i inactius (ús, consulta i préstec).