Itinerari formatiu del perfil:
Tresorer | Diputació de Barcelona
Perfil de competències
COMPETÈNCIES ESTRATÈGIQUES DE L'ADMINISTRACIÓ LOCAL
Nom de la competència | clau | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|---|
Gestió eficient dels recursos públics | X | X | |||
Planificació, organització i avaluació de serveis públics | X | X |
COMPETÈNCIES QUALITATIVES DE FUNCIÓ DIRECTIVA
Nom de la competència | clau | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|---|
Desenvolupament de persones i equips | X | X | |||
Direcció de persones | X | X | |||
Gestió del canvi i lideratge | X | ||||
Treball transversal en la prestació de serveis | X | ||||
Visió estratègica local | X |
COMPETÈNCIES QUALITATIVES TRANSVERSALS
Nom de la competència | clau | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|---|
Presa de decisions | X | X | |||
Influència i persuasió | X |
COMPETÈNCIES TÈCNIQUES COMPLEMENTÀRIES
Nom de la competència | clau | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|---|
Assessorament i defensa jurídica | X | ||||
Contractació administrativa | X | ||||
Control i gestió pressupostària | X |
COMPETÈNCIES TÈCNIQUES SECTORIALS CLAU
Nom de la competència | clau | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|---|
Gestió tributària i recaptació | X | X | |||
Tresoreria | X | X |
COMPETÈNCIES ESTRATÈGIQUES DE L'ADMINISTRACIÓ LOCAL
Gestió eficient dels recursos públics
Definició
Fet d'assolir els resultats que han estat assignats a la seva unitat o el seu grup de treball mitjançant una gestió eficient dels recursos (humans, tecnològics, infraestructures, etc.), d’acord amb els principis emanats de l'ètica pública i els principis d'eficiència, eficàcia i qualitat de servei.
La competència implica...
Gestió de recursos humans.Gestió i control del pressupost de la unitat organitzativa.
Finançament públic.
Gestió de processos per a una gestió eficient.
Planificació orientada a resultats i DPO (Direcció per objectius).
Càlcul de costos de productes i serveis.
Tècniques de millora de la gestió.
Indicadors i quadres de comandament.
Memòries de gestió de resultats.
Rendició de comptes.
Experiències de gestió eficient en d’altres organitzacions públiques.
Accions formatives
Recursos
Planificació, organització i avaluació de serveis públics
Definició
Definició del conjunt de plans que ajudi les unitats organitzatives i els equips de treball a assolir els objectius que hagin estat definits en el Pla d'actuació de mandat (PAM) o en altres documents estratègics, tenint en compte les necessitats de la ciutadania, els recursos existents i el marc de gestió pública vigent.
La competència implica...
Nivells de planificació estratègica, tàctica i operativa.Models i sistemes d’organització de les administracions públiques.
Models de qualitat a les administracions locals.
Direcció de projectes.
Models de Responsabilitat Social Corporativa.
Avaluació de serveis i polítiques públiques.
Estudis demogràfics i de prospectiva.
Models de gestió pública (funció pública, pressupostària, etc.).
Models de col·laboració público-privada.
Transparència i dades obertes.
Comunicació estratègica.
Experiències en planificació, organització i avaluació de serveis públics en d’altres organitzacions públiques.
Accions formatives
Recursos
COMPETÈNCIES QUALITATIVES DE FUNCIÓ DIRECTIVA
Desenvolupament de persones i equips
Definició
Identificació de les potencialitats i les necessitats de desenvolupament dels seus col·laboradors per oferir-los els mitjans (formació, suport, oportunitats i experiències) més adients per tal que puguin millorar i créixer professionalment.
La competència implica...
Elements que defineixen i diferencien l’aprenentatge adult i el desenvolupament de competències professionals.El lloc de treball com espai d’aprenentatge i de desenvolupament personal.
Conèixer l’oferta formativa adreçada als empleats públics locals.
Tècniques d’identificació de necessitats formatives aplicables en l'àmbit individual i d’equip.
Rol directiu: tutor i coach dels seus col·laboradors.
Elements clau en el desenvolupament dels equips de treball: la confiança i la delegació.
Desenvolupament de recursos humans a la funció pública.
Característiques dels equips d’alt rendiment.
Accions formatives
Recursos
Direcció de persones
Definició
Gestió d'equips de persones per aconseguir que la feina es realitzi de manera efectiva i que els col·laboradors contribueixin a la consecució dels objectius de la unitat.
La competència implica...
Funcions i rols a desenvolupar per un comandament o directiu a l’Administració pública.Estils directius en el comandament de persones.
Funcionament bàsic dels grups humans en un entorn de treball.
Comprensió interpersonal en la gestió de col·laboradors.
Tècniques de resolució de conflictes.
Elements que determinen un clima de treball sa i productiu.
Metodologies d’avaluació de l’acompliment dels col·laboradors.
Gestió de les pròpies emocions en la direcció de persones.
Accions formatives
Recursos
Gestió del canvi i lideratge
Definició
Acció de donar suport als canvis i les millores que poden plantejar-se en la seva àrea de responsabilitat o dins de l'organització, per millorar-ne els objectius i per generar il·lusió i compromís en implantar-los.
La competència implica...
Projectes de canvi a les administracions públiques: característiques i elements diferencials.Rol del directiu o comandament en els processos de canvi.
Tipus de canvi a les organitzacions (missió - visió, models, estructura, processos, tecnologia i persones) i actuacions diferencials.
Elements claus dels processos de canvi: l’estratègia i la construcció d’aliances.
Competències directives i processos de canvi: la credibilitat, l’actuació ètica, la persuasió, la negociació, la gestió de la comunicació i de la informació, etc.
Gestió de les resistències en els processos de canvi.
Accions formatives
Recursos
Treball transversal en la prestació de serveis
Definició
Col·laborar, coordinar-se i treballar activament amb persones i equips de serveis, departaments, entitats o institucions diverses --sense que existeixi necessàriament relació jeràrquica-- per tal de definir línies d’actuació, desenvolupar projectes, etc., amb els quals donar resposta integral a les necessitats de la ciutadania dotant l’actuació pública de més eficiència, més eficàcia i millor qualitat de servei.
La competència implica...
Concepte, finalitats, enfocaments i cost benefici de la transversalitat.Estructures organitzatives i la seva incidència en el funcionament transversal.
Gestió de la transversalitat: nivells i agents implicats.
La cadena de valor públic en la prestació de serveis.
Gestió de la xarxa de relacions.
Disseny, gestió i avaluació de projectes interdepartamentals.
Organització i definició de processos transversals a les organitzacions públiques.
Accions formatives
Recursos
Visió estratègica local
Definició
Identificar tendències de futur que hi ha a l'entorn i les seves oportunitats, adoptant decisions (pressupostàries, organitzatives, tècniques, etc.) que permetin a l’ajuntament anticipar-se i preparar-se millor per a nous escenaris.
La competència implica...
Elements clau en els diagnòstics organitzatius.Funcionament sistèmic de les administracions locals.
Factors globals i interdependències que defineixen l’establiment de polítiques i l’agenda del govern municipal.
Generació d’escenaris futurs avançant-se als esdeveniments.
Gestió estratègica de la xarxa de relacions de l’ajuntament.
Estudis de perspectiva organitzativa: concepte, finalitat i procés.
Recursos
COMPETÈNCIES QUALITATIVES TRANSVERSALS
Presa de decisions
Definició
Tria entre diferents alternatives, aquelles que són més viables, basant-se en una anàlisi dels possibles efectes i riscos i de les possibilitats d'implementació.
La competència implica...
Qualitats personals en la presa de decisions professionals: capacitat analítica, objectivitat, seguretat tècnica i professional, etc.Elements emocionals implicats en la presa de decisions.
Models i tècniques bàsiques de presa de decisions.
Tècniques de presa de decisions grupals.
Processos creatius i la presa de decisions.
Presa de decisions estratègiques: la incertesa i el risc.
Recursos
Influència i persuasió
Definició
Resultat de causar un determinat impacte, convèncer i influir en els altres, per tal de guanyar opinions, decisions i actuacions necessàries per assolir els objectius de treball assignats, actuant sempre amb respecte pels principis ètics i els valors de la professió i de la funció pública.
La competència implica...
Influència i persuasió: concepte i factors diferencials.Comprendre el comportament humà: calcular anticipadament l’impacte de les paraules i les accions d’un mateix. Dominar els elements comunicatius, verbals i no verbals, que es produeixen en una situació comunicativa i relacional.
Actituds que afavoreixen la persuasió i la influència: flexibilitat i adaptabilitat, energia i tenacitat.
Elements clau en la persuasió directa: dades, argumentacions i exposicions. Presentació de la informació, eines de visualització i infografies.
Estratègia persuasiva.
Autocontrol emocional i capacitat empàtica.
Tècniques de negociació. Tècniques de presentacions orals. Parlar en públic. Oratòria.
La xarxa professional de contactes com element d’influència.
Accions formatives
Recursos
COMPETÈNCIES TÈCNIQUES COMPLEMENTÀRIES
Assessorament i defensa jurídica
Definició
Assessorar i donar suport jurídic als àmbits d'actuació de la seva responsabilitat d'acord amb les demandes formulades i segons la normativa aplicable. Instruir, tramitar i resoldre els recursos administratius instats contra l'actuació administrativa relacionada amb el seu àmbit funcional en base a l'estudi, la valoració jurídica i la determinació de la normativa aplicable. Representar i defensar jurídicament els interessos municipals en les matèries atribuïdes al seu àmbit d’actuació.
La competència implica...
Conceptes i procediments tècnics relatius al règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i a la responsabilitat patrimonial de les administracions locals.Assessorament jurídic general del seu àmbit d’actuació: establiment de criteris d’actuació dels diferents departaments, redacció de documents jurídics i establiment i coordinació dels criteris d’actuació amb els professionals externs.
Representació i defensa jurídica de l'organització en els procediments jurisdiccionals a partir d'una adequada valoració jurídica en base a l'estudi i la determinació de la legislació aplicable.
Establiment dels criteris d’actuació i seguiment dels processos jurisdiccionals assignats a assessors externs en base a l’estudi de la normativa aplicable i d’acord amb les condicions establertes en el contracte d’adjudicació.
Accions formatives
Contractació administrativa
Definició
Gestionar, assessorar i supervisar els processos i els documents que facin referència a la contractació de béns, obres, serveis, etc., efectuats per la corporació.
La competència implica...
Marc normatiu, objectes, àmbits d’aplicació, tipologies i recursos.Parts del contracte: l’objecte i garanties.
Preparació dels contractes.
Processos de tramitació ordinària i abreujada (urgent i d’emergència) dels expedients de contractació.
Conceptualització dels plecs de clàusules administratives i els plecs de prescripcions tècniques.
Procediments de selecció del contractista i l’adjudicació dels contractes.
Processos de les diferents tipologies de procediments selectius: procediment obert, procediment restringit, procediment negociat amb i sense publicitat.
Comprensió dels efectes, compliment i extinció del contractes.
Control i gestió pressupostària
Definició
Planificar i fer seguiment del pressupost a l'Administració local, elaborant l’avantprojecte del pressupost municipal, les seves posteriors modificacions per tal de mantenir un control i fiscalització de les despeses i ingressos municipals, així com de la gestió pressupostària de la corporació.
La competència implica...
Documentació administrativa vinculada amb els processos de gestió pressupostària.Fases d'execució de la gestió del pressupost.
Principals conceptes derivats de la gestió pressupostària: aprovació del pressupost, modificacions de crèdits, execució, liquidació i control.
Estabilitat pressupostària i controls derivats de la legislació vigent.
COMPETÈNCIES TÈCNIQUES SECTORIALS CLAU
Gestió tributària i recaptació
Definició
Desenvolupar els models, tècnics i de gestió i les funcions administratives que han de permetre als ens locals la liquidació dels tributs i d’altres ingressos municipals, així com de les seves recaptacions, d’acord amb les normes d’aplicació generals i específiques, els procediments i sistemes de treball de cada organització local, amb una clara orientació a la ciutadania.
La competència implica...
Normativa sobre actuacions i procediments tributaris.Procediment administratiu en la gestió i inspecció tributària.
Infraccions i sancions tributàries.
Tributs locals. Taxes. Preus públics. Contribucions especials.
Impost sobre béns immobles.
Impost sobre vehicles de tracció mecànica.
Impost sobre construccions, instal·lacions i obres.
Impost sobre l'increment del valor dels terrenys de naturalesa urbana.
Impost sobre activitats econòmiques.
Sistemes fiscals.
Procediment de recaptació.
Gestió de serveis recaptadors.
Tipologia d’ingressos i cobraments públics.
Models i aplicacions de gestió per a la tramitació electrònica en la gestió tributària i de recaptació.
Tresoreria
Definició
Elaborar i gestionar el conjunt d'operacions que configuren el Pla de tresoreria de la corporació proposant i adoptant les mesures i/o productes més idonis (inversions, finançament, etc.) per a la consecució dels objectius fixats.
La competència implica...
Processos de recaptació de drets i pagament d’obligacions.Principi d'unitat de caixa, centralització de tots els fons i valors generats per operacions pressupostàries i extrapressupostàries.
Distribució en el temps de les disponibilitats dineràries per satisfer puntualment les obligacions.
Respondre dels avals contrets.
Comptabilització financera de les operacions i moviments generats.
Control i seguiment de les operacions de préstec a llarg i curt termini.
Realització del traspàs d’informació comptable i estadística amb institucions i entitats de crèdit.